31 mars 2013

Thailand del 2

Dag 6 söndag
Jag gick min morgon pw, idag blev den längre 60 min och mina nya "fivefingers" satt på. Den känslan som kommer då går inte att beskriva, frihet och så härligt. Inte bara utav skorna utan att faktiskt vara i Thailand och i värmen!!

Orasa sov som en stock när jag kom tillbaka så då gick ja ut på balkongen och gjorde en och en annan sittupps, sedan en dusch. Fixade frukost, omogen sur god mango, chilisås och kaffe. Mmm faktiskt gott.

Vi var nere vid havet hela dagen, jag satt i solen med Stefan och Orasa, Bom och barnen satt under parasollet och njöt. Stora härliga vågor och en härlig vind som svalkade trots de 40 graderna det var i solen. Vattnet var grumligt pga vågorna, så nå havsdykning blev det inte. Men varmt var det 28-30 grader kanske. Så härligt och skönt.

Tova lever livet

Dagen rullade på och så småning om kom kvällen med en "schoppimgrunda med Orasa :) Och vi letade efter hotell för de sista dagarna, frågade runt lite, men kände att vi hör efter med vårat hotell i morgon och hör om vi får bo kvar först.

Dag 7 måndag
Jag vaknade pigg redan vid 6 tiden, jobbigt va! Gick ut, duscha. Åt ägg till frukost och kaffe. Vio fick tyvärr inte bo kvar, fullbokat, så vi gick iväg redan vid 9.30 och frågade grannhotellet om det fanns nå ledigt där. Och vi hade tur. Det fanns det. Ett riktigt fint hotell med pool och fin resturang. Så vi checkade ut och gick med väskorna till det nya. Vi fick inte checka in förren efter 12, men vi fick ligga vid poolen tills dess. Så där låg vi och stekte, drack melondrink och bara levde livet.

Albin utanför hotellet
Jag vid det sista fina hotellet

Orasas farmor och taxikusin med familj kom och hälsade på, så hon var med dom nere på stranden. Det tror jag Orasa tyckte var roligt, hon såg lycklig ut iaf. Jag, Stefan, Albin och Tova var kvar vid poolen och fixade med väskorna och checka in. Sedan gick vi ner till stranden också.

Vi pratade om att åka vattenskoter, men vågorna blev högre och högre.... Så det blev inge. Ångrar det idag!

Dag 8 tisdag
Det blev en vana det där med att se soluppgången på morgonen under min pw, så vackert och mycke folk i rörelse. De passade väll också på då, när det var lite svalare, bara 26 grader.

Åt god frukostbuffe på hotellet, stekt ägg, melon, korv, bacon, räkor, kaffe, juice. Ja allt fanns det. Vi la oss vid poolen och jag solade hela tiden, blev rejält röd fram mot eftermiddagen. Men, det var ändå min sista "semesterdag". För på onsdagen skulle vi åka upp.... Stefan blev knallröd, så han och alla andra var uppe på rummet. Inte jag, jag stekte på... och gruvade mig inför morgondagen. Vi var inte ner till havet den dagen, det var ingen som var sugen på det, förutom jag då...

Vårat rum
Go frukost

Kvällen kom och sista natten, sov djupt och vaknade faktiskt av veckarklockan på morgonen.

Dag 9 onsdag
Dagen jag fruktat var kommen, gick upp tidigt för att hinna njuta det sista av vad Cha-am hade att bjuda på. Vi åt frukostbuffen och vid 10 kom våran chafför med en Toyota minibuss. En stor fin bil. Med plats för 10 passagerare och en förare. Så hej då Cha-am...

Resan var lång, tur det fanns AC. Vi åkte långt och stannade vid 14 tiden och åt lite mat på nå berg. Varmt och vindstilla. Nere vid havet märktes inte värmen, eftersom blåsten från havet "svalkade" lite. Men där uppe känndes den!!

Vi åt och sedan fortsatte vi vidare mot Soeng sang och Samrong. Vid 17 tiden kom vi fram till en större by i närheten och där stannar vi för att köpa fläktar till rummen och då kommer den ena systern efter den andra och någon bror till Bom... Folk från alla håll.

Stefan hade sagt till mig att Orasas mormor bodde i det "finaste" huset i byn, så jag hade ju fått mig en liten bild om hur det skulle se ut. Det skulle finnas toalett och dusch med rinnande vatten. Så jag hade föreställt mig ett hus som typ här hemma i Sverige.

Och plötslkigt säger Stefan: Här är det... Jag tittar efter och ser ett vitt stenhus med ett halmtak som terras och bredvid står ett annat tak, som jag inte vet va det var, garage kanske. Min första tanke var "Å nej, inte här va, han måste skämta" Nej då, vi kör upp på "gården" som består av en betongplatta... Fan! :(

Huset med garage?

Väl framme kommer det folk från alla håll, någon kastar ris och säger någon formel och andra kommer och knyter vita band om våra armar som en välsingnelse... Vart har jag kommit, mitt ute i ingenstans, ingen teckning på telefonen och varmt... Men alla var vänliga och snälla. Pratade med mig som om jag skulle förstå.

Huset i byn

Vi kom in i "Huset" och jag såg hur det såg ut, såg vart jag och Orasa skulle sova. På en stenhård säng, som en kökssoffa, fast stor. Men vi slapp, vi fick in en annan mjuk säng och vi fick kuddar och filtar och det första jag ser i rummet är en KACKERLACKA jippie!!!

Här Jessica ska du tillbringa dina sista dagar i Thailand...
Hjälp mig här ifrån mamma....pappa... suck!!

Skön säng? NOT!!!

Senare på kvällen blev vi bjudna på mat och det var ett himla liv, en liten välkomst fest kan man säga.